Svar på våra vanligaste frågor hittar du här!

Reviveit är ett relativt nytt koncept och vi förstår att det uppstår en del frågor. Vi försöker vara så tydliga vi kan och undrar du fortfarande över något så är det bara att du hör av dig här! 



FAQ

Ska jag skicka in kläderna till er?

Nej du ska ha kvar dina kläder hemma till någon beställer dem. Då skickar du dina kläder till den personen. En fördel med att kläderna inte ska gå via oss är att vi inte behöver lika mycket transporter som en vanlig e-handel. Returerna elimineras och vi behöver aldrig vara oroliga för att något inte ska passa!

Hur betalar jag med kläder?

När du blir medlem hos oss får du ett konto med ett saldo. Ditt saldo fylls på varje gång du hänger in plagg på sidan. Vi värderar plaggen du hänger in utifrån denna prislista och du får värdet på plaggen insatt på ditt saldo. Detta kan du sen handla för.

Sätter jag priset?

Nej vi värderar dina plagg utifrån denna prislista. Hör gärna av dig om du har synpunkter på vår värdering och prislista!

Hur värderar ni mina plagg?

Vi värderar dina plagg utifrån denna prislista. Hör gärna av dig om du har synpunkter på vår värdering och prislista!

Hur fungerar returerna?

Returer behövs egentligen inte är för att vi inte har något lager där kläderna utgår ifrån. Man skulle istället kunna säga att lagret är allas fysiska garderober. Alltså utgår alltid kläderna från någons hem och det spelar egentligen ingen roll vems hem!

Det finns 2 alternativ till returer:

1. Vi gör plagget du inte vill ha tillgängligt i garderoben igen och du har kvar det hemma tills någon annan beställer det. Du får tillbaka hela värdet av plagget insatt på ditt saldo. I detta alternativ så spar vi på fraktkostnader och transporter = plånbok och miljö! Du får inte tillbaka några pengar i detta alternativ om du har betalat en del av köpet med kronor men istället för pengar får du samma värde insatt på ditt saldo.

2. Vill du ändå skicka tillbaka det så får du såklart göra det men du får då stå för fraktkostnaden. Du får tillbaka pengar och rabattkod för plagget när säljaren bekräftat att det är tillbaka.

Hur fungerar frakten?

Efter att en order är lagd så kommer köpare och säljare överens om hur frakten ska gå till och hur den ska betalas, t.ex. med swish.
Vi skickar information om den som har köpt plagget till personen som har plagget hemma. Därefter sköts frakten som på en vanlig köp och sälj sida. Läs mer här.

Vad händer om jag ångrar mig och vill ta bort kläderna från sidan?

Om du ångrar dig hör du av dig till oss så snart som möjligt.

Har du redan använt saldot du fick för det plagget så kan du göra på 3 olika sätt:

  • Gör plagget/plaggen du köpte tillgängligt i garderoben igen förutsatt att det fortfarande är i bra skick - smidigt alternativ, bild och beskrivning finns redan!
  • Häng in ett annat plagg till samma värde
  • Vill du ha kvar plagget du plockade ut och inte hänga in ett annat så kan du även välja att betala hela plagget för pengar.

Vad händer om kläderna jag har lagt upp säljs på en annan sida?

Kontakta oss så snart som möjligt om det är så att ditt plagg inte är tillgängligt längre.

Plagg du hänger in i på reviveit.se ska du inte lägga ut på köp- och säljsidor. Du bör fråga dig innan om du vill ha pengar för ditt plagg eller om du vill byta plagget mot andra plagg. Blir svaret att du vill byta plagget mot andra plagg så rekommenderar vi dig att hänga in det här. Vill du ha pengar rekommenderar vi dig att vända dig till köp- och säljsidor.

Hur vet jag vem jag ska skicka plaggen till?

När någon har beställt dina plagg så får du ett mail från info@reviveit.se med information om personen som har klickat hem ditt/dina plagg. Du kontaktar då personen och ni kommer överens om hur plagget ska levereras och hur hen ska betala frakten till dig (t.ex. med swish).

Vad händer om ingen vill ha plaggen jag hänger in? 

Alla plagg som du hänger in på sidan får 6 veckor på sig att bli utplockade, anledningen är för att vi vill hålla en "attraktiv" standard på sidan och vi vill undvika att Reviveit fylls av plagg som ingen vill ha. Så om du själv plockar ut kläder och sen vill ingen ha det som du har hängt in (under 6 veckor) så får du välja hur du vill göra:

  • Gör plagget/plaggen du köpte för ditt saldo tillgängligt i garderoben igen förutsatt att det fortfarande är i bra skick - smidigt alternativ, bild och beskrivning finns redan!
  • Häng in andra plagg till samma värde
  • Vill du ha kvar plagget du plockade ut och inte hänga in ett annat så kan du även välja att betala hela plagget för pengar.

Vi vill aldrig att det ska kännas som en risk att plocka ut något utan tvärtom, vi vill verkligen att man ska plocka ut allt man vill ha (och hänga in allt man inte vill ha) för då får vi snurr på kläderna! Så kör på så löser sig resten!

 

Vad händer om kläderna jag har beställt inte kommer fram?

Vi ansvarar tyvärr inte för bortkomna paket men vi vill väldigt gärna veta om någonting inte har kommit fram som det ska så vi kan se om det är någonting vi kan förbättra från vårat håll och om vi eventuellt kan kompensera dig på något sätt.

Märker vi dessutom att det är flera paket från en viss medlem som inte kommer fram så kommer detta att noteras och efter andra gången ett paket inte har kommit fram så blir man varnad och efter tredje gången avstängd från att använda sig av Reviveit. Anledningen till detta är för att vi vill skapa tillit och förtroende mellan oss för att det ska funka enkelt och smidigt. Vi vill att man ska känna sig trygg när man använder vår tjänst.

Har det hänt att paketet man har skickat inte har kommit fram pga av posten så rekommenderar vi att man nästa gång tar ett litet filmklipp när man postar något för att visa att man faktiskt skickar paketet.

Hoppas ni har förståelse för det här, vi vill att alla ska känna tillit till Reviveit och utesluta personer som här för att utnyttja den.

Vad händer om det jag har beställt inte stämmer överens med beskrivningen?

Hör av dig till oss så fort du får hem något som inte stämmer överens med beskrivningen.

Självklart måste beskrivningen stämma överens med plagget. Visar det sig att plagget inte uppfyller beskrivningen när köparen får hem det (t.ex. om man angett att det är äkta men så visar det sig att det är fake) så blir personen som hägnde in plagget av med rabattkoden för det. Har man använt den så får man betala tillbaka rabattkoden i penger eller göra plagget man plockade ut tillgängligt igen.

Man kan även få en varning om det är uppenbart att man ljugit om ett plagg. Anledningen till detta är, som du säkert förstår, för att om detta ska fungera på ett bra sätt så behöver vi vara ärliga.

Varför finns utsålda plagg kvar på sidan?

Om ett plagg är "SOLD OUT" så innebär det att någon använder det för tillfället. Vi alla vet att man oftast tröttnar på sina kläder tillslut och då vill vi såklart att man ska göra de tillgängliga igen om de fortfarande är i bra skick!

Är du intresserad av ett utplockat plagg så får du gärna meddela oss via formuläret du hittar på alla produktsidor. Då meddelar vi dig om och när plagget blir tillgängligt igen.

Vad betyder "preloved"?

Preloved är ett annat ord för second hand. Som ni kanske märkt så använder vi inte ordet second hand på reviveit. Anledningen är för att när vi startade detta så gjorde vi en undersökning där det enda positiva ordet kopplat till second hand var "miljövänligt" - vilket är fantastiskt! Däremot vägdes det upp av en drös mindre positiva ord så som unket, källare, äckligt, ofräscht osv.

Vi tror att det många gånger räcker att man säger det på ett annat sätt för att man ska få en annan bild av vad det är och därför väljer vi istället att säga "Preloved" - superfint ju, ellerhur?!

Vi ser även det som ett av våra stora mål, ändra den negativa bilden en del personer har av kläder som inte är nyproducerade. Istället för den tidigare bilden en del har haft så vill vi att man ska känna kul, smart, smidigt, ekonomiskt, fint, hållbart, miljövänligt såklart, gemenskap - kort sagt vill vi att man ska må som bäst när man handlar preloved fashion helt enkelt!

Finns det några dolda avgifter?

Nejdå! Vi försöker vara så tydliga som möjligt med vad som kostar och inte kostar.

Det är gratis att hänga in kläder. Du får värdet på det du hänger in i form av en store credit som du kan handla för på sidan.

Frakten står du för när du beställer något, spara på fraktkostnaden genom att klicka hem mer från samma person.