Svar på våra vanligaste frågor hittar du här!

Reviveit är ett relativt nytt koncept och vi förstår att det uppstår en del frågor. Vi försöker vara så tydliga vi kan och undrar du fortfarande över något så är det bara att höra av dig här! 

FAQ

Ska jag skicka in kläderna till er?

Nej du ska ha kvar dina kläder hemma till någon beställer dem. Då skickar du dina kläder till den personen.

Anledningen till att vi inte tar in kläderna är för att det innebär extremt mycket jobb då varje produkt är unik och processen hade tagit mycket längre tid. Tar vi in kläderna är risken även stor att de hamnar på hög hos oss och då har vi fortfarande ett problem med resurser som ligger på hög och inte används.

Ytterligare fördel med att kläderna inte ska gå via oss är att vi inte behöver lika mycket transporter som en vanlig e-handel. Returerna elimineras och vi behöver aldrig vara oroliga för att något inte ska passa!

För tillfället har vi ett lanseringserbjudande där vi tar in kläder, läs mer om det här.

Kan jag köpa plaggen för pengar?

Ja du kan köpa plaggen för pengar men det är inte tanken. Vi jobbar på att i framtiden få in ett poängsystem istället för kronor men tills dess så kommer möjligheten att köpa plaggen finnas, precis som i en vanlig e-handel. Vi har däremot satt något högre priser än "vanlig" second hand för vi vill att man ska se värdet i att hänga in plagg. Om plagg köps för pengar istället för att folk hänger in något så går de pengarna till att fylla på Reviveit.se med mer kläder! Annars finns en risk att plaggen tar slut och det vill vi inte!

Många gånger är det så enkelt att bara dra kortet och så är allt fixat sen. Vi vill verkligen uppmana er till att hänga in kläder och "handla" med värdet av dem. Då får vi snurr på allt och vi hjälper varandra till att inte köpa nyproducerade kläder. (70% av utsläppen från våra kläder kommer från produktionen så kan man eliminera det är det toppen.)

Varför kan jag inte göra returer?

Anledningen till att returer inte behövs är för att vi inte har något lager där kläderna utgår ifrån. Man skulle istället kunna säga att lagret är allas fysiska garderober. Alltså utgår alltid kläderna från någons hem och det spelar egentligen ingen roll vems hem!

Är man inte nöjd med något så gör vi det tillgängligt i garderoben igen. Så istället för att du ska skicka tillbaka det till en person som ändå inte vill ha plagget så avvaktar du tills någon klickar hem det och skickar direkt till den personen istället. Då spar vi på fraktkostnader och transporter = plånbok och miljö!

Vill du ändå skicka tillbaka det så får du såklart göra det men du får då står för fraktkostnaden.

Vad händer om jag ångrar mig och vill ta bort kläderna från sidan?

Om du ångrar dig hör du av dig till oss så snart som möjligt.

Har du redan använt rabattkoden för det plagget så kan du göra på 3 olika sätt:

  • Gör plagget/plaggen du köpte för koden tillgängligt i garderoben igen förutsatt att det fortfarande är i bra skick - smidigt alternativ, bild och beskrivning finns redan!
  • Häng in ett annat plagg till samma värde
  • Vill du ha kvar plagget du plockade ut och inte hänga in ett annat så kan du även välja att betala plagget för pengar.

Vad händer om kläderna jag har lagt upp säljs på en annan sida?

Kontakta oss så snart som möjligt om det är så att ditt plagg inte är tillgängligt längre.

Plagg du hänger in i garderoben ska du inte lägga ut på köp- och säljsidor. Du bör fråga dig innan om du vill ha pengar för ditt plagg eller om du vill byta plagget mot andra plagg. Blir svaret att du vill byta plagget mot andra plagg så rekommenderar vi dig att hänga in det i garderoben. Vill du ha pengar rekommenderar vi dig att vända dig till köp- och säljsidor.

Hur vet jag vem jag ska skicka plaggen till?

När någon har beställt dina plagg så får du ett mail från info@reviveit.se med information om personen som har klickat hem ditt/dina plagg. Du kontaktar då personen och ni kommer överens om hur plagget ska levereras och hur hen ska betala frakten till dig (t.ex. med swish).

Vad händer om jag använder min kod och så vill ingen ha mina plagg?

Se det som att vi ger dig en kod för att du gör plagg tillgängliga i garderoben, inte för att någon plockar ut dina plagg. Du hänger alltså in något och får därför plocka ut något!


Vi har ändå en tidsregel på hur länge plagg får hänga i garderoben utan att bli utplockade och det är i dagsläget 8 veckor. Anledningen är för att garderoben inte ska fyllas med plagg som ingen vill ha. Så om du har använt din kod och plockat ut plagg och sen blir dina plagg inte utplockade inom 8 veckor så vill vi inte att du ska stressa upp dig för detta är så simpelt:

 

  • Gör plagget/plaggen du köpte för koden tillgängligt i garderoben igen förutsatt att det fortfarande är i bra skick - smidigt alternativ, bild och beskrivning finns redan!
  • Häng in andra plagg till samma värde
  • Vill du ha kvar plagget du plockade ut och inte hänga in ett annat så kan du även välja att betala plagget för pengar.

Vi vill aldrig att det ska kännas som en risk att plocka ut någon utan tvärtom, vi vill verkligen att man ska plocka ut allt man vill ha (och hänga in allt man inte vill ha) för då får vi snurr på kläderna! Så kör på så löser sig resten!

 

Vad händer om kläderna jag har beställt inte kommer fram?

Vi ansvarar tyvärr inte för bortkomna paket men vi vill väldigt gärna veta om någonting inte har kommit fram som det ska så vi kan se om det är någonting vi kan förbättra från vårat håll och om vi eventuellt kan kompensera dig på något sätt.

Märker vi dessutom att det är flera paket från en viss medlem som inte kommer fram så kommer detta att noteras och efter andra gången ett paket inte har kommit fram så blir man varnad och efter tredje gången avstängd från att använda sig av Reviveit. Anledningen till detta är för att vi vill skapa tillit och förtroende mellan oss för att det ska funka enkelt och smidigt. Vi vill att man ska känna sig trygg när man använder vår tjänst.

Har det hänt att paketet man har skickat inte har kommit fram pga av posten så rekommenderar vi att man nästa gång tar ett litet filmklipp när man postar något för att visa att man faktiskt skickar paketet.

Hoppas ni har förståelse för det här, vi vill att alla ska känna tillit till garderoben och Reviveit och utesluta personer som här för att utnyttja den.

Vad händer om det jag har beställt inte stämmer överens med beskrivningen?

Hör av dig till oss så fort du får hem något som inte stämmer överens med beskrivningen.

Självklart måste beskrivningen stämma överens med plagget. Visar det sig att plagget inte uppfyller beskrivningen när köparen får hem det (t.ex. om man angett att det är äkta men så visar det sig att det är fake) så blir personen som hägnde in plagget av med rabattkoden för det. Har man använt den så får man betala tillbaka rabattkoden i penger eller göra plagget man plockade ut tillgängligt igen.

Man kan även få en varning om det är uppenbart att man ljugit om ett plagg. Anledningen till detta är, som du säkert förstår, för att om detta ska fungera på ett bra sätt så behöver vi vara ärliga.

Varför finns utsålda plagg kvar på sidan?

Om ett plagg är "SOLD OUT" så innebär det att någon använder det för tillfället. Vi alla vet att man oftast tröttnar på sina kläder tillslut och då vill vi såklart att man ska göra de tillgängliga igen om de fortfarande är i bra skick!

Är du intresserad av ett utplockat plagg så får du gärna meddela oss via formuläret du hittar på alla produktsidor. Då meddelar vi dig om och när plagget blir tillgängligt igen.

En gång i månaden kommer personen som har plagget hemma att få en fråga om att göra plagget tillgängligt igen ifall hen inte använder det fortfarande. Det kanske låter tjatigt men vi vill bara hjälpa till lite på tvraven till att få in ett mer hållbart beteende - och därför finns de utsålda plaggen kvar! (Vi kommer ju se till så att det inte bara är utsålda plagg såklart;)

Vad betyder "preloved"?

Preloved är ett annat ord för second hand. Som ni kanske märkt så använder vi inte ordet second hand på reviveit. Anledningen är för att när vi startade detta så gjorde vi en undersökning där det enda positiva ordet kopplat till second hand var "miljövänligt" - vilket är fantastiskt! Däremot vägdes det upp av en drös mindre positiva ord så som unket, källare, äckligt, ofräscht osv.

Vi tror att det många gånger räcker att man säger det på ett annat sätt för att man ska få en annan bild av vad det är och därför väljer vi istället att säga "Preloved" - superfint ju, ellerhur?!

Vi ser även det som ett av våra stora mål, ändra den negativa bilden en del personer har av kläder som inte är nyproducerade. Istället för den tidigare bilden en del har haft så vill vi att man ska känna kul, smart, smidigt, ekonomiskt, fint, hållbart, miljövänligt såklart, gemenskap - kort sagt vill vi att man ska må som bäst när man handlar preloved fashion helt enkelt!

Sätter jag priset?

Nej vi värderar dina plagg utifrån bild och beskrivning och sätter ett pris. Allt på sidan värderas ut efter en mall vilket innebär att det värderas utefter samma förutsättningar. Hör av dig om du tycker att din värdering blivit galen så kollar vi över det. Men somsagt kom ihåg att det är värdet på plaggen i förhållande till varandra på sidan som spelar roll. Inte det värde du själv hade sålt ditt plagg för på en annan sida.

Hur värderar ni mina plagg?

Vi värderar plaggen utifrån en mall vilket innebär att allt i garderoben värderas utefter samma förutsättningar. Värderingen baserar vi på bild samt info om plagget.

Priserna i garderoben är lite högre än vad det brukar vara på preloved clothes och det är för att vi inte vill att man i första hand ska köpa ut kläder för pengar. Vi önskar att man ska hänga in något i samband med att man plockar ut då det är det beteendet vi vill hjälpa till med att implementera. Kolla gärna på befintliga plagg i garderoben om du vill få dig en uppfattning om hur vi värderar.

Vad händer om jag inte använder hela koden på en gång?

Du får då en ny kod med uppdaterat belopp!

Du får gärna ge bort koden om du vill men kom ihåg att den bara går att använda en gång.

Din kod är giltig ett år från att du hägnt in något.

Finns det några dolda avgifter?

Nejdå! Vi försöker vara så tydliga som möjligt med vad som kostar och inte kostar.

Premiummedlemsskapet kostar 99kr/mån och gör det möjligt för dig att plocka ut kläder gratis genom att själv hänga in kläder. Du betalar frakten när du beställer något och ett tips är att beställa mer från en användare för att få ner den kostnaden också! Så du kan uppdatera din garderob för flera tusen kronor och enbart betala frakt samt 99kr/mån.

Som fremiummedlem betalar du alltid minst 35% av ett köp i kronor. Du betalar även frakten när du klickar hem något samt frakten om du vill göra en retur.

Inga tillkommande avgifter på något av medlemskapen!